AWAL MULANYA QURBAN
Nabi Ibrahim beserta isterinya Sarah dan khadamnya Hajar serta semua binatang
ternak dan harta kekayaannya sudah pindah ke Palestin, hidup di tengah tengah
keluarganya dan pengikut pengikutnya yang tak begitu banyak jumlahnya. Alangkah
sedih dan pilunya perasaan Sarah, karena dia sendiri belum juga beroleh seorang
anak pun, sedang umurnya sudah lanjut, dan boleh dikatakan termasuk orang yang
tua, sehingga pada umurnya orang yang setua dia itu tidak mungkin beroleh anak.
Maka dengan ikhlas hati, Sarah menganjurkan kepada suaminya, Nabi Ibrahim untuk
menikah dengan khadamnya sendiri bernama Hajar. Hajar sendiri adalah seorang
perempuan yang mulia, baik budi pekertinya serta lurus, tak pernah berhati
bengkok. Mudah mudahan, demikianlah harapan Sarah, dari perkahwinannya dengan
khadam itu, Nabi Ibrahim beroleh anak, untuk perintang hidup kedua suami isteri
yang sudah tua, untuk menurunkan dia menjalankan perintah Ilahi dan sebagainya.
Anjuran isterinya ini diterima oleh Nabi Ibrahim. Lalu terjadilah perkahwinan itu
dengan baiknya. Dari perkahwinan inilah Nabi Ibrahim beroleh seorang anak
lelaki yang paling bersih dan suci, yang diberi nama Ismail (Nabi Ismail).
Selain Ibrahim sendiri, bukan main pula girang dan senang hati Sarah beroleh
anak itu.
Tetapi kegembiraan Sarah ini hanya sebentar waktu saja, sebab tak lama kemudian
hatinya mulai diserang oleh suatu perasaan yang tidak dapat dibayangkan. Karena
adanya perasaan inilah, hatinya tidak kunjung tenang, selalu gelisah saja,
makan dan minum tidak keruan sama sekali. Akhirnya dia tidak tahan untuk
memandang wajah Hajar dan anaknya itu.
Hal ini diterangkannya berterus terang kepada Ibrahim dan mengusulkan agar
Ibrahim, Hajar bersama anaknya meninggalkan dia seorang diri, pergi ke tempat
yang sejauh jauhnya, agar tidak terlihat dan terdengar sedikit juga tentang
Hajar dan Ismail itu. Dengan wahyu Ilahi, Nabi Ibrahim menerima usul tersebut.
Mulailah Nabi Ibrahim dengan isterinya yang baru beserta anaknya mengadakan
pengembaraan yang jauh lagi. Entah ke mana tempat tujuan, tidaklah diketahui,
hanya menurut ke mana saja ditakdirkan Tuhan. Lama sudah mereka berjalan, dan
jauh sudah jalan yang ditempuh. Akhirnya mereka berhenti di suatu tempat. Di
tempat itu Hajar dan anaknya ditinggalkan oleh Ibrahim tanpa perbekalan yang banyak.
Sedang Nabi Ibrahim sendiri meneruskan perjalanannya dan mendoakan kepada
Allah, mudah mudahan Allah menjaga isteri dan anaknya itu dari segala petaka
dan bahaya.
Baru saja Ibrahim berangkat meninggalkan Hajar dan Ismail, Hajar segera
mengikutinya dari belakang dan memegang tali kekang unta yang dikenderai Nabi
Ibrahim seraya berkata: Ya, Ibrahim! Ke manakah engkau pergi, kenapa kami
ditinggalkan di sini, di tempat yang menakutkan ini?
Hajar berharap agar Ibrahim menaruh rasa belas kasihan terhadap dirinya dan
diri anaknya yang masih kecil itu, minta pertanggungan jawab kepada Ibrahim,
siapa yang akan mempertahankan hidupnya dari bahaya kelaparan dan dahaga, yang
mempertahankannya dari serangan binatang binatang buas, dari terik panas
matahari yang begitu panas, dari udara dingin yang berhembus di malam hari.
Semua ini dikemukakannya kepada Ibrahim dengan kata kata yang lemah lembut
serta airmata yang bercucuran.
Tetapi Ibrahim tampaknya tidak menghiraukan semua keluhan isterinya itu, malah
diterangkannya kepada Hajar, bahawa ini adalah perintah Allah, dan
mengisyaratkan agar dia sabar menerima takdir atas setiap perintah dari Allah,
supaya dia tunduk dan patuh menurutkan semua perintah itu.
Mendengar jawapan Ibrahim itu, Hajar hanya menjawab: Sekarang saya mengerti,
dan Allah tidak akan mensia-siakan kami. Ibrahim pergi sendirian di tengah
tengah padang pasir yang berbahaya itu, mendaki gunung berjurang, melintasi
beribu satu kesukaran, dengan meninggalkan isteri dan anak yang menjadi
rangkaian hati dan jantungnya sendiri. Hanya karena perintah Allah, dan tidak
membawa perbekalan sama sekali selain kepercayaan dan ketaatan kepada Allah itu
saja.
Sebagai seorang Nabi, Ibrahim menahankan semua penderitaan badan dan batin itu
dengan penuh kesabaran dan ketenangan, menyerah kepada perintah dan takdir
Ilahi, Nabi Ibrahim terus berjalan, meninggalkan isteri dan anaknya yang
tunggal di tengah padang pasir yang tak bermakhluk manusia itu.
Hanya doa inilah yang keluar dari mulutnya, di hadapkannya ke hadrat Allah Yang
Maha Kuasa: Ya Tuhan kami, aku telah tinggalkan anak dan isteriku di padang
pasir yang tandus tiada pepohon dan buah buahan. Ya Tuhan kami, agar mereka
mendirikan sembahyang maka jadikanlah hati manusia tertarik kepada mereka, dan
berilah mereka rezeki dari buah buahan, mudah mudahan mereka berterima kasih
atas semua itu.
Dan nabi Ibrahim tidak pernah lupa terhadap anak dan isterinya yang
ditinggalkan di tempat yang sangat jauh, di padang pasir yang tandus, dimana
tidak terdapat manusia dan tumbuh tumbuhan. Ditinggalkannya dengan menyerahkan
nasib keduanya hanya kepada Allah semata. Lebih lebih lagi terhadap anaknya
Ismail, anak yang bertahun tahun di idam idamkannya. Diutuskannyalah orang
untuk mengetahui keadaan anak dan isterinya. Alangkah gembira dan bahagianya
Ibrahim, setiap orang yang diutusnya itu datang membawa khabar yang mengatakan
bahawa keadaan anak dan isterinya adalah dalam keadaan sihat walafiat. Apalagi
di tempat di mana ia ditinggalkan itu,sudah timbul sebuah sumber mata air,
sehinggakan sumber itu telah didatangi banyak musafir, sehingga sudah agak
ramai. Ibrahim bersyukur, berdoa, lalu bersyukur dan berdoa lagi: Ya Allah, aku
meninggalkan anak dan isteriku di tempat sepi yang tidak ada manusia dan tidak
ada pula buah buahan. Berilah mereka rezeki yang merupakan air dan buah buahan,
jadikanlah hati manusia tertarik kepada mereka, agar mereka tidak hidup dalam
kesepian saja.
Doa seorang bapa terhadap anak dan isteri yang jauh di mata, adalah termasuk
doa yang sangat diperhatikan dan dikabulkan oleh Allah. Apalagi yang berdoa itu
adalah seorang Nabi dan Rasul, bapa dan nenek moyang semua Nabi dan Rasul.
Beberapa tahun sudah lampau sejak berpisah. Kerinduan Ibrahim untuk melihat
wajah anak dan isterinya Hajar sudah tidak tertahankan lagi. Dengan seizin
isterinya Sarah, Ibrahim berangkatlah menuju ke Selatan, mencari anak dan
isterinya itu.
Didapatinya, tempat dimana isteri dan anaknya ditinggalkannya dahulu itu sudah menjadi
ramai, tempat manusia berkumpul dan menetap. Tempat itu telah diberi orang
nama, iaitu Bakkah atau Mekah. Diketahuinya bahawa isteri dan anaknyalah yang
dianggap orang banyak sebagai pemilik atau penguasa sumber air yang bernama
Telaga Zamzam itu. Sebab itu isteri dan anaknya itu mendapat penghormatan dari
seluruh penduduk dan pendatang. Kehidupan ibu dan anaknya sudah menjadi baik.
Di samping sebagai penguasa Telaga Zamzam, juga sudah memiliki ternakan yang
terdiri dari berpuluh puluh ekor kambing yang dibiakkan dan diperah susunya.
Ibrahim bertanyalah kepada siapa yang ia temui, dimana adanya anak dan
isterinya itu sekarang. Dikatakan orang bahawa keduanya ada di suatu dataran,
sedang menggembalakan ternak, kambing. Ibrahim datangi tempat yang ditunjukkan
orang banyak itu. Akhirnya bertemulah Ibrahim dengan anak dan isterinya di satu
tempat yang dinamai sekarang ini Padang Arafat. Pertemuan yang sangat mesra.
Maklumlah sudah sekian lama berpisah tak bertemu. Bertemu dalam keadaan sihat
walafiat, gembira dan bahagia. Jauh berbeza dengan saat berpisah beberapa tahun
yang silam. Mereka serentak bersama mengucapkan kalimat kalimat membesarkan
Allah, mensucikan dan memuji: Allahu Akbar, Allahu Akbar, wa Lillahil Hamdu.
Setelah matahari terbenam, panas terik sudah berganti dengan udara senja,
Ibrahim bersama dengan isterinya Hajar dan anaknya Ismail berangkat pulang (ke
Mekah), mereka berhenti di suatu tempat yang sekarang dinamai Muzdalifah (dalam
al-Quran di-namai Masyaril Haram) dimana mereka tertidur karena lelah. Di dalam
tertidur sejenak itulah Ibrahim bermimpi bahawa Allah memerintahkan Ibrahim
untuk menyembelih anaknya sebagai korban. Setelah ia terbangun, ia membisikkan
kepada anaknya Ismail: Hai anakku, aku bermimpi diperintah Allah untuk menyembelihmu,
bagai manakah gerangan pendapatmu?
Ismail menjawab tanpa ragu: Wahai bapaku, laksanakanlah apa yang diperintahkan
Allah itu, dan aku akan tetap tabah, insya Allah. Dua kalimat yang tak ada
taranya di atas bumi ini. Pertama kalimat yang keluar dari mulut seorang bapa.
Kedua kalimat yang keluar dari mulut seorang anak. Ketabahan bapa tak kurang
dari ketabahan anak, sedang ketabahan anak juga tak kurang dari ketabahan
bapanya. Ketabahan yang hanya dimiliki oleh orang yang penuh iman dan
penyerahan diri kepada Tuhannya. Sekalipun sebelumnya Ibrahim dan Ismail sudah
sering diuji. Ibrahim sudah diuji dengan pembakaran di tengah gejolak api, ia
tabah dan jalankan, akhirnya selamat. lsmail dan ibunya sudah diuji
ditinggalkan sendirian di tengah padang pasir tanpa bekal dan tak ada manusia.
Kedua duanya tabah dan selamat pula. Sekarang kedua duanya diuji dengan ujian
yang lebih berat, iaitu dengan mata pedangnya sendiri diperintahkan menyembelih
leher anaknya yang sangat dicintainya, yang baru saja berjumpa setelah berpisah
bertahun tahun lamanya. Keduanya pun tabah. Sungguh tak ada sesuatu yang lebih
hebat dari keimanan di alam yang luas ini.
Satu cubaan yang amat berat dan maha hebat. Sejak muda belia Ibrahim bercita
citakan untuk memperolehi seorang anak. Setelah mendapat anak, dengan susah
payah dia mengembara bersama anak itu untuk menjalankan baktinya terhadap
Allah. Sekarang ini sudah amat tua, mengharapkan betul akan anak itu untuk
menjadi penggantinya. Anak itu diperintahkan Allah untuk disembelihnya dengan
tangan sendiri pula.
Keimanan dan ketaatan Ibrahim dan Ismail terhadap Tuhannya, sanggup menjalankan
yang demikian itu. Atau pun yang lebih berat dari itu, kalau ada. Keduanya
bersiap untuk menjalankan perintah itu di saat itu juga. Keduanya berangkatlah
menuju suatu tempat di daerah yang berbukit bukit, di kaki sebuah gunung, iaitu
daerah yang disebut Mina (atau Muna) sekarang ini.
Sebelum sampai di tempat yang dituju itu, di tengah jalan keduanya berjumpa
dengan seorang manusia yang menanyakan akan maksud dan tujuannya berdua.
Setelah Ibrahim menerangkan bahawa maksudnya ialah untuk menyembelih anaknya
itu sebagai korban kepada Allah, orang itu melarangnya dengan berbagai bagai
alasan. Dengan larangan itu, Ibrahim dan Ismail percaya bahawa manusia itu adalah
Iblis yang menyamar sebagai manusia dan memberi nasihat. Iblis itu dilemparinya
dengan batu berulang ulang, sampai mati, di suatu tempat yang sekarang disebut
Jamratul-Ula.
Setelah perjalanan diteruskan lagi, dengan jarak kira kira hanya 400 meter dari
tempat itu, datang pula seorang manusia lain yang juga melarang dan menasihati,
agar perintah itu tidak dijalankan dengan berbagai bagai alasan pula. Ibrahim
dan lsmail kembali melempari orang itu berulang ulang dengan batu, sehingga ia
lari, kerana itulah Iblis yang datang menggodanya. Setelah berangkat dan dengan
jarak kira kira 400 meter pula, datang pula seorang lain yang juga melarangnya
untuk melaksanakan perintah Tuhan itu. Kembali Ibrahim dan lsmail dilemparinya
dengan batu, iaitu ditempat yang sekarang ini dinamai Jamratul-Aqabah dan yang
sebelumnya itu adalah Jamratul-Wusta.
Akhirnya Ibrahim dan lsmail sampailah di suatu tempat di kaki sebuah bukit yang
tinggi yang sekarang ini dinamai Bukit Malaikat (di Mina), dimana Ibrahim akan
melaksanakan perintah Tuhan dengan menyembelih leher anaknya Ismail.
Keduanya sudah bersiap, Ibrahim sudah bersiap dengan pedang tajam yang terhunus
di tangan kanannya untuk menyembelih. Sedang lsmail sudah bersiap merebahkan
dirinya di atas sebuah batu besar membukakan lehernya untuk disembelih.
Sekadar untuk sedikit meringankan beban penderitaan batin dari kedua manusia
besar itu, lsmail mengusulkan kepada bapanya agar mengikat kedua tangan dan
kedua kakinya, dan agar baju yang menutupi badannya dibuka saja, lalu ditutupkan
ke wajah mukanya sendiri. Ia usulkan pula agar perintah itu segera saja
dijalankan, dengan mengasah pedang lebih dahulu agar lebih tajam, supaya tidak
begitu lama akibat yang timbul karena penyembelihan ini.
Setelah mengucapkan salam selamat tinggal kepada ibu dan bapanya, lsmail
mengusulkan pula, agar bajunya itu nanti diserahkan kepada ibunya, agar baju
itu dapat dicium oleh ibunya bila ibunya merindukan dirinya. Dan baju itulah
pula sebagai pusaka untuk ibu yang ditinggalkannya.
Sekarang tibalah saatnya untuk melaksanakan penyembelihan itu. Baru saja Ismail
merebahkan lehernya di atas batu, dan Ibrahim bersiap mendekatkan mata pedang
ke lehernya, tiba tiba dari atas puncak bukit itu terdengar suara memanggil
namanya: Hai Ibrahim, sungguh engkau sudah siap untuk melaksanakan perintah
Tuhan dalam mimpimu. Kami akan mengganjar kamu setimpal dengan ketaatanmu itu.
Ibrahim segera menoleh ke tempat datangnya suara itu, ia melihat satu Malaikat
turun ke bawah membawa seekor gibas yang amat bagus, gemuk, sihat. Berkata
Malaikat itu:
Hai Ibrahim, sembelihlah gibas ini sebagai ganti anakmu Ismail itu makanlah
dagingnya, jadikanlah hari ini hari raya bagimu berdua, dan sedekahkanlah
sebahagian dari dagingnya untuk fakir miskin sebagai korban.
Darah tertumpah di atas batu membasahi bumi, bukan darah Ismail, tetapi darah
seekor gibas yang gemuk dan sehat. Begitulah caranya Allah menebus korban
Ismail dan korban Ibrahim. Ditebus Allah dengan satu penyembelihan agung, satu
macam penyembelihan yang amat agung maksud dan pelaksanaannya.
Terhadap peristiwa ini, Allah berfirman di dalam al-Quran: Wa fadainahu bi
zibhinadzim (Kami tebus dia dengan satu sembelihan agung). Yang sebenarnya
leher atau jiwa Ismail, tidak sepadan kalau hanya ditebus dengan se ekor gibas
saja, bahkan tidak sepadan kalau ditebus dengan menyembelih seluruh kibas yang
hidup ketika itu di seluruh permukaan bumi ini.
Karena seekor gibas saja tidak sepadan, maka Allah dengan perantaraan Nabi
Muhammad s.a.w. memerintah kepada semua orang yang beriman dari dahulu sampai
sekarang dan sampai hari kiamat agar menyembelih kambing sebagai korban dan
aqiqah. Korban hukumnya wajib bagi setiap orang yang melakukan ibadat haji, dan
hukumnya sunnah muakkadah bagi setiap Muslim yang tak melakukan ibadat haji,
pada setiap tahun, iaitu dari tanggal 10 sampai 13 Zulhijjah. Selain dari itu,
kepada setiap orang Islam yang mendapatkan seorang anak, disunnahkan pula
memotong kambing sebagai aqiqah, ertinya sebagai tebusan bagi anaknya.
Demikianlah beratus ratus ribu kambing, gibas, lembu dan unta setiap tahun di
Hari hari raya Haji disembelih oleh kaum Muslimin di mana saja mereka berada
sebagai korban atau aqiqah yang pada dasarnya untuk turut menebus jiwa Nabi
Ismail itu, yang dagingnya diberikan kepada kaum fakir miskin. Setiap orang
yang turut berkorban dan beraqiqah merasa turut menebus jiwa Ismail. Dan
keadaan demikian yang berlangsung terus-menerus sampai hari kiamat. Dari itulah
sebabnya, maka Allah menyebut kejadian tersebut dengan kata: Zibhin Adzim.
Iaitu satu sembelihan yang amat agung dasar dan tujuannya, berbeza dengan
penyembelihan lain lainnya yang dilakukan oleh orang orang yang tidak beragama
Islam.
Agama Islam mengundang seluruh manusia yang beriman dari seluruh bangsa dan
negara untuk berkumpul ke Mekah sekali seumur hidup, yaitu melakukan ibadat
haji, selain untuk berkenalan, persatuan dan persaudaraan, juga untuk
menyaksikan syaairillah, iaitu tempa tempat yang ditempuh Ibrahim, Ismail dan
Hajar dalam menjalankan perintah Allah, juga untuk menegakkan syiar kebesaran
Allah. Tempat tempat itu ialah Baitullahil-Haram (Kabah), Telaga Zamzam, Safa,
Marwah, Arafat, Muzdalifah (Masyaril Haram), Jamratul-Ula, Jamratul-Wusta,
Jamratul-Aqabah pada hari hari tertentu, iaitu sejak tanggal 9 Zulhijjah sampai
13 Zulhijjah. Dengan berpakaian Ihram, iaitu pakaian Ibrahim dan Ismail, wuquf
di Arafah, berhenti malam di Muzdalifah, melempar ketiga Jamrah, wukuf beberapa
hari di Mina dan berkorban menyembelih kambing, sapi atau unta. Lalu bertawaf
keliling Kabah, sembahyang sunat di Makam Ibrahim , minum air Zamzam, Sai
(berlari) antara Safa dan Marwah, lalu memotong rambut. Selama melakukan
ketentuan ketentuan tersebut didalam beribadat yang dinamai ibadat haji, orang
tidak boleh bertengkar, berkata yang tidak baik, memotong dan membunuh segala
makhluk bernyawa, tidak boleh mencabut segala macam yang tumbuh di bumi.
Demikianlah Agama Islam menegakkan syaairillah, menegakkan ajaran Nabi Ibrahim.
Satu agama yang semakin lama semakin besar mendapatkan penganut dan pengikut,
terdiri dari manusia manusia berbagai bangsa. Satu agama yang kekal dan abadi
sampai hari kiamat, insya Allah.
refrensi : cerita-cerita dari AL-Quran
Tidak ada komentar:
Posting Komentar